Algemene dekkingsmiddelen
Financiële afwijkingen
Bedragen € 1.000 | ||
Afwijkingen algemene dekkingsmiddelen | Bedrag | v/n |
|---|---|---|
Waardebepaling OZB | 43 | v |
Budget I&A | -700 | n |
SISA regeling Opvang Oekraïne | 770 | v |
Rentebudget/kapitaallasten | -569 | n |
Contributies L/P | 130 | v |
Vrijval loon en prijscompensatie | 500 | v |
Overschrijding Personeelsbegroting | -1.200 | n |
Totaal | -1.026 | n |
Uitvoering waardebepaling OZB (voordeel € 43.000)
Doordat we nu de waardebepaling op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) met eigen medewerkers uitvoeren wordt een structurele besparing van € 43.000 gerealiseerd op uitgaven door inzet van externe partijen.
Budget I&A (nadeel € 700.000)
Op het budget I&A voorzien we een afwijking van € 700.000 in 2025. Een deel van dit bedrag (€ 200.000) is een incidentele afwijking omdat er een projectleider is aangetrokken voor de uitfasering van een softwarepakket. Ook hebben we wegens ziekte in het team extra inzet van een leverancier moeten afnemen. Tot slot zijn er onvoorziene kosten gemaakt voor de noodzakelijke ontwikkeling van AI. Al deze zaken hebben de oorzaak in de snel toenemende noodzaak van digitalisering.
Daarnaast zien we een structurele overschrijding van € 500.000. We zijn in 2025 gestart met het activeren van hardware. Het gevolg van deze keuze is dat er geen aanvraag vervangingsinvestering is gedaan in 2024 (voor 2025). De verwachting was dat deze activering de stijgende structurele kosten deels op zou kunnen vangen. Het voordeel door activeren blijkt echter niet in evenwicht met de sterker stijgende kosten. Daarnaast is in de transitie per abuis een structurele post voor diensten van automatisering weggevallen. Het verschil tussen de omvang van de gestegen structurele kosten en het voordeel door activeren zal voor de Perspectiefnota 2027 geanalyseerd worden, zodat dit meegenomen kan worden als een aanvraag.
Daarnaast zijn er nog een aantal ontwikkelingen die bijdragen aan de sterke stijging van structurele kosten. We zien een verschuiving van eenmalige aanschaf van pakketten naar verplichte licenties die structureel hogere kosten met zich meebrengen. Daarbij verschuift de prijsopbouw van gemiddeld gebruik naar aantal gebruikers i.p.v. gemiddeld gebruik. We moeten meer maatregelen nemen om de veiligheid van onze digitale omgeving te waarborgen, en om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen op dat vlak. De opvolging van de BIO norm (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) door NIS2 wetgeving (Network and Information Security Directive) leidt tot meer inspanningen op het gebied van audits en security. Hiervoor is voor 2026 een eigen budget voor de CISO aangevraagd.
Tot slot zien we dat de vraag naar geavanceerde software, het groeiend aantal medewerkers dat devices en softeware gebruikt en meer wettelijke taken (zoals de doorontwikkeling van de omgevingswet) voor stijgende kosten zorgen.
SISA regeling Opvang Oekraïne (voordeel € 770.000)
De gemeente ontvangt voor de huisvesting van gevluchte Oekraïners een vergoeding van het Rijk. Net als het afgelopen jaar is de vergoeding hoger dan de werkelijk gemaakte kosten. Wij verwachten een positief resultaat van € 770.000 in 2025. In dit resultaat is alleen rekening gehouden met de directe kosten van de gemeentelijke opvang. De indirecte kosten, zoals personele inzet zijn hierbij niet meegenomen. Vanaf 2026 worden de personele lasten verwerken in het resultaat.
Kapitaallasten rentebudget (nadeel € 569.000)
Op het rentebudget hebben we een voordeel gerealiseerd van € 650.000. In verband met de regels van het BBV hebben we de omslagrente naar de programma’s verlaagd. Dit komt neer op verlaging van de lasten op de programma’s en een lagere dekking op het rentebudget.
Per saldo komt dit neer op een nadeel op de algemene dekkingsmiddelen van € 569.000.
Contributies (Programma 1 / stelpost Loon prijs) (voordeel € 130.000)
Zoals gerapporteerd in de toelichting bij de afwijking binnen programma 1 verrekenen wij deze kosten vanuit de stelpost loon en prijscompensatie.
Vrijval loon en prijscompensatie (Voordeel € 500.000)
De hoogte van de loon- en prijscompensatie is gebaseerd op percentages van het Centraal PlanBureau die bij de circulaire wordt verstrekt. In voorgaande circulaires werd er door hoge inflatie meer geld gereserveerd voor het opvangen van de te verwachten extra kosten. Doordat de inflatie stijging afneemt, nemen ook de te verwachten extra kosten af. Dit maakt dat we een deel van de reservering vrij kunnen laten vallen ten gunste van het financieel meerjarenperspectief.
Overschrijding personeelsbegroting (Nadeel € 1.200.000)
De personeelsbegroting 2025, bestaande uit salarissen, inhuur en opleidingen, bedraagt € 45 miljoen. De salarissen en inhuur zijn communicerende vaten. Wij verwachten een overschrijding van € 1.234.000 op de personeelsbegroting. Deze overschrijding wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere inhuurkosten.
De hogere inhuurkosten zijn dit jaar met name het gevolg van vervanging bij ziekte, seizoenswerk en een krappe arbeidsmarkt in combinatie met hogere uurtarieven. Daarnaast hebben we ook dit jaar te maken met een hogere uitstroom dan in voorgaande jaren. Verder krijgen wij verschillende functies niet structureel ingevuld. Zo is het in het ruimtelijk domein en bij vergunningverlening lastig om vacatures in te vullen. Ook bij hoog ingeschaalde strategische functies merken we de krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor zijn wij in sommige gevallen genoodzaakt om voor langere tijd in te huren.
Daarnaast zijn de tarieven voor inhuur de afgelopen jaren gestegen, mede ingegeven door wetgeving die gelijke beloning afdwingt voor inhuur en gedetacheerden. Deze prijsopdrijvende ontwikkelingen kunnen niet worden opgevangen binnen het huidige inhuurbudget, dat slechts is geïndexeerd.
We verwachten dat met name de krapte de komende jaren zal aanhouden. Daarom bekijken we of en hoe we het wervings- en selectiebeleid, in combinatie met het inhuurbeleid, moeten aanpassen. De hogere inhuurprijzen, de krapte op de arbeidsmarkt en de hogere uitstroom zijn niet alleen lokaal merkbaar, maar ook landelijk en provinciaal. Zowel op nationaal als regionaal niveau wordt gewerkt aan oplossingen, al zullen deze pas op langere termijn effect sorteren.
Afwijkingen op kredieten
Bedragen € 1.000 | |||
Afwijkingen investeringskredieten en eenmalige budgetten | Bedrag | v/n | Afsluiten |
|---|---|---|---|
Toegangscontrole gemeentehuis* | -425 | n | |
Totaal | -425 | n | lege cel |
* Eenmalige budgetten tlv/tgv de reserve Onderhanden werk | -425 | n | |
Toegangscontrole gemeentehuis (nadeel € 425.000)
Het is noodzakelijk te blijven investeren in kwaliteit van de toegangscontroles van de gemeentelijke locaties. Daarom is er een nieuw toegangscontrole systeem aangeschaft voor alle gemeentevestigingen. Voor Herema State betekent dit een bedrag van € 425.000, wat dit financieel betekent voor de overige locaties wordt meegenomen in het eerst volgende P&C document. De kapitaallasten worden als autonome ontwikkeling meegenomen in de Perspectiefnota 2027.
