1.1 Bestuur
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
De meerjarenvisie ‘Brede welvaart voor De Fryske Marren, visie tot voorbij 2030’ geeft kleuring aan het te ontwikkelen beleid voor de toekomst. | |||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
De meerjarenvisie ‘Brede welvaart voor De Fryske Marren, visie tot voorbij 2030’ vormt het kompas voor het ontwikkelen van toekomstbestendig beleid. Deze visie helpt om beleidskeuzes te duiden in het licht van brede welvaart en de Sustainable Development Goals (SDG’s). In de afgelopen periode is de toepassing van het gedachtegoed op meerdere beleidsterreinen, zoals het Sociale Domein & Duurzaamheid versterkt. Hiermee groeit de verankering van brede welvaart in ons beleid, als leidraad voor het realiseren van maatschappelijke opgaven en het concretiseren van onze toekomstvisie.
Er wordt ingezet op het verder verdiepen en toepassen van brede welvaart binnen lopende programma’s en beleidsontwikkelingen.
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
Er is behoefte aan een andere wijze van samenwerking tussen de verschillende gremia. In die doorontwikkeling willen we stappen blijven zetten. | |||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voor realisatie van deze doelstelling is een transparante en open communicatie een belangrijke voorwaarde. In diverse overlegstructuren is permanent aandacht voor de onderlinge samenwerking tussen raad en college.
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
We vinden een goede samenwerking met onze inwoners en ondernemers belangrijk en willen geen belangrijke besluiten nemen, zonder te weten hoe onze inwoners hierover denken. | |||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
In 2025 is verder gewerkt aan de versterking van Wikselwurk in de organisatie. Het kennisniveau over het uitdaagrecht is vergroot door het aanbieden van informatie en trainingen aan medewerkers. Hierdoor is niet alleen bekend hoe inwoners het uitdaagrecht kunnen gebruiken, maar ook hoe collega’s aanvragen zorgvuldig kunnen beoordelen en begeleiden.
Daarnaast werken we in 2025 aan het versterken van participatie in bredere zin. Zo is een start gemaakt met de evaluatie van de beleidsnotitie Wikselwurk en de toepassing daarvan in de praktijk
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
Jongeren meer betrekken bij gemeentelijke thema’s om hun bewustwording op het functioneren van ons bestuur te vergroten. | |||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
We zijn bezig met het opstellen van een plan van aanpak jeugdparticipatie. Zodra deze in afrondende fase zit wordt deze afgestemd met de raadswerkgroep jeugd.
Om jeugdparticipatie te realiseren is het belangrijk dat de gemeente herkenbaar en bereikbaar is. Jongeren worden actief uitgenodigd en kunnen aangeven wat zij belangrijk vinden en bespreekbaar willen maken. De beschikbare middelen worden gericht ingezet om Tienskip ruimte te geven om binnen de gemeente jongeren meer te betrekken bij het ontwikkelen van (nieuw) beleid.
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
Een slagvaardige organisatie; de focus ligt op verbinding en samenwerking en we zetten in op kwaliteitsverbetering. | |||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Collegeonderzoeken
De eerste focus ligt op het in kaart brengen van de voortgang van de collegeonderzoeken naar de klachtenprocedure en schuldhulpverlening. Uit deze analyse komt naar voren dat er de afgelopen tijd belangrijke verbeteringen zijn gerealiseerd. De verdere uitwerking en monitoring hiervan vraagt de komende tijd aandacht.
Door juridische zaken zijn de openstaande acties voor de klachtenprocedure in beeld gebracht en is het de bedoeling om deze spoedig af te gaan te ronden. Het interne proces van de klachtenafhandeling is vastgesteld. Aan verdere optimalisatie en implementatie binnen de ambtelijke organisatie wordt de komende periode gewerkt.
Binnen de schuldhulpverlening is beleid in ontwikkeling om vroegsignalering, financiële begeleiding en nazorg de juiste aandacht en vorm te geven en zo aan te sluiten op wetswijzigingen die de looptijd van schuldhulpverlening hebben verkort.
Rekenkamer
De resultaten van het Doe-mee onderzoek en het daarop aanvullende onderzoek van de Noordelijke Rekenkamer, is toezicht en handhaving van de Energiebesparing is afgerond en zijn gedeeld met raad en college.
Het onderzoek ‘Instandhouding van Kapitaalgoederen’ (beheer en onderhoud van (civiele) kunstwerken) wordt binnenkort aangeboden voor bestuurlijk wederhoor. De verwachting is dat eind 2025 de raad over de uitkomsten van het onderzoek zal kunnen besluiten. Het jaarlijkse DoeMee-onderzoek gaat in 2025 over onderbesteding en is inmiddels in volle gang.
Centrale huisvesting op Herema State
In het najaar van 2024 is gestart met de voorbereiding van de centrale huisvesting van bestuur en organisatie op Herema State. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de verbouwing. De raad wordt tussentijds geïnformeerd via de raadsnieuwsbrief.
Werving & selectie
De arbeidsmarkt is de afgelopen periode nagenoeg onveranderd gebleven en blijft zeer uitdagend, met name voor functies op hoger salarisniveau en specialistische posities. Deze vacatures vragen om een intensieve aanpak die we niet volledig intern kunnen organiseren. Daarom zijn we genoodzaakt gebruik te maken van externe bureaus om geschikte kandidaten te vinden.
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
Zicht houden op de uitvoering van bij verbonden partijen ondergebrachte gemeentelijke taken door implementatie van de Nota verbonden partijen 2022 ‘In gezamenlijkheid sturing geven aan samenwerken’. | |||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
De Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is op 1 juli 2022 op een aantal punten aangepast. Een deel van de wijzigingen is automatisch van kracht en zijn in werking getreden. Voor de andere aanpassingen moeten de bestaande afspraken tussen samenwerkende overheden (de gemeenschappelijke regelingen) worden aangepast. De wet schrijft voor dat deze aanpassingen uiterlijk voor 1 juli 2024 moeten zijn doorgevoerd. Naar verwachting wordt de regeling van de FUMO in het najaar van 2025 aangepast. De wijziging van de Marrekrite wordt in de loop van 2026 gewijzigd.
