1.2 Dienstverlening en communicatie
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
Doorontwikkeling van onze dienstverlening in lijn met de dienstverleningsvisie 2022-2026 ‘Tsjinstferliening, ús nammekaartsje’. | |||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dienstverlening
Door de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv), die naar verwachting 1 januari 2026 van kracht is, krijgen inwoners en ondernemers het recht om digitaal met de overheid te communiceren als het gaat om officiële berichten. De diensten en of producten waarover inwoners en ondernemers het meeste bellen, mailen of schrijven naar ons als gemeente zijn we op basis hiervan aan het digitaliseren.
Hierbij nemen we ook de onderliggende processen onder de loep en optimaliseren deze en richten deze processen in vanuit inwonersperspectief.
Inmiddels staan er al een aantal eDiensten voor het Sociaal Domein (bv. aanvragen bijzondere bijstand, levensonderhoud, individuele inkomenstoeslag of bijstand zelfstandigen) en burgerzaken (bv. doorgeven verhuizing of emigratie, aangifte overlijden of aanvragen uittreksel BRP en afschrift Burgerlijke Stand) live en daarnaast een aantal digitale formulieren, waarbij ook rekening is gehouden met aangescherpte wetgeving (Wmebv).
Met zaakgericht werken (ZGW) verbetert de dienstverlening, verhoogt de efficiëntie en zorgt dit voor een klantgerichtere aanpak binnen de organisatie. Hiervoor zijn inmiddels de eerste stappen gezet ook om beter aan te sluiten bij de digitale dienstverlening. ZGW is een randvoorwaarde voor het verder vormgeven van ‘MijnServices’, het digitale klantportaal.
Bij alle onderwerpen kijken we hoe de dienstverlening aan inwoners kan worden verbeterd, waardoor de klanttevredenheid gaat stijgen. Daarnaast sluiten de bovenstaande acties aan bij de koers en ambities zoals vastgesteld in het programma Dienstverlening.
Tevens blijven we investeren in mogelijkheden om inwoners die dat willen te helpen met het versterken van hun digitale vaardigheden. Door bijvoorbeeld verschillende gratis cursussen aan te bieden in alle bibliotheken in onze gemeente, om inwoners te helpen om digitaal vaardiger te worden. Ook zetten we stappen om onze website te verbeteren en toegankelijker te maken voor inwoners met een audiovisuele beperking zodat we ook deze inwoners online zo goed mogelijk kunnen helpen.
Onze openingstijden voor de balies Burgerzaken zijn per 1 september aangepast. We blijven inzetten volgens de uitgangspunten ‘Werken op afspraak’ waarbij we inwoners aan de balie willen helpen op het tijdstip dat hen schikt en wij ons kunnen voorbereiden op de afspraak.
Communicatiestrategie
We zijn in lijn met onze communicatiestrategie ‘Us gesicht’ aan de slag met de doorontwikkeling van de kwaliteit van onze uitingen. We willen in onze communicatie meer verbinding creëren met iedereen die betrokken is bij De Fryske Marren door sichtber, minsklik en werkenber te communiceren. Door meer in te steken op beeld zoals infographics, foto’s en video’s en dus minder op platte tekst, wordt onze informatievoorziening voor een bredere doelgroep aantrekkelijk en daarmee onze communicatie efficiënter.
We zien de eerste resultaten. Op onze social media-kanalen zien we ons bereik groeien en vindt er meer interactie plaats met inwoners. Met uitzondering van X (voormalig Twitter) laten alle andere online communicatiekanalen een flinke stijging zien van het aantal volgers.
Relatiegeschenken
Voor onze relatiegeschenken is een skyline van De Fryske Marren ontwikkeld. Op deze skyline staan herkenbare plaatsen van onze gemeente, zoals de toren van Spannenburg, het Woudagemaal en de katholieke kerk van Sint Nicolaasga. Deze skyline is op verschillende artikelen gedrukt, zoals borrelplanken, glazen of een klok en zorgen daarmee voor een herkenbaar en passend geschenk voor bijvoorbeeld jubilerende ondernemers of bezoekende gemeentes.
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
Wy sille in nij ambisjeus en aktyf Frysk taalbelied ûntwikkelje, dat ek ympakt hat bûten de gemeentlike organisaasje sels. | |||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Yn maart 2025 is it nije Frysk taalbelied 2020 -2028 unanym troch de ried fêststeld. Nei it fêststellen is wurke oan in útfieringsprogramma. Dy wurdt yn it neijier fan 2025 troch it kolleezje fêststeld. En dêrnei ta kundskip oan de ried oanbean.
