Programma's

Programma 4. Leefbaarheid en onderwijs

4.3 Onderwijs

Doelstelling:

Een toekomstbestendig, aantrekkelijk en een kwalitatief goed onderwijsaanbod, passend voor elke leerling.

Leerplicht
Er zijn steeds meer leerlingen die thuis zitten of die dreigen thuiszitters te worden.  Deze trend is al een aantal jaren zichtbaar. Wel groeit het aantal nu minder snel. Bij het zoeken naar oplossingen zijn onze leerplicht-consulenten altijd betrokken. Ze werken nauw samen met het sociaal wijkteam, waar ze onderdeel van uitmaken.

De oorzaken van thuiszitten zijn veelal diverse psychische problematiek en wachtlijsten in het Voortgezet Speciaal Onderwijs. Vaak is hulpverlening thuis en/of op school nodig. Al onze thuiszitters zijn goed in beeld. De leerlingen zitten niet letterlijk thuis maar hebben een alternatief, zoals behandeling bij een jeugdzorginstelling of een dagbesteding waarbij vaak onderwijs een onderdeel is. Er is altijd sprake van maatwerk. Er wordt waar mogelijk toegewerkt naar terugkeer naar school.

Er is een goede samenwerking met de scholen en met de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs. Er wordt ook steeds meer gestuurd op maatwerk binnen de scholen om te voorkomen dat een leerling uitvalt. Een maatwerk-regeling die de afgelopen jaren goede resultaten heeft geboekt is het Kickstart-traject, waarbij jongeren vervroegd (met 15 jaar) kunnen instromen in het MBO. Daarnaast onderzoeken we op lokaal, regionaal en provinciaal niveau welke preventieve initiatieven ingezet kunnen worden. Een initiatief dat nu al loopt is de inzet van jeugdhulp op een aantal scholen voor speciaal basisonderwijs in Sneek, een initiatief dat we uitvoeren samen met Súdwest-Fryslân.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Peuters en kleuters met een (taal-)achterstand kunnen een extra taal-aanbod krijgen op de peuter- of kinderopvang. De gemeente ontvangt hiervoor geoormerkte middelen van het rijk. Jaarlijks ontvangen zo'n 70-80 peuters dit aanbod. De indicatie en toeleiding worden gedaan door het consultatiebureau van de GGD.
De gemeente zet in, via de werkgroep VVE, op een goede doorgaande lijn van de opvang naar de basisschool.

Lokale Educatieve Agenda
In 2024 is de nieuwe werkwijze voor de LEA verder geïmplementeerd. LEA staat voor Lokale Educatieve Agenda en is het wettelijk verplichte school-bestuurlijke overleg en kinderopvang. Er wordt gewerkt rondom vijf speerpunten, waaromheen inmiddels drie werkgroepen zijn geformeerd. In 2024 is vooral ingezet op Passend Onderwijs/Kinderopvang en Zorg, Onderwijs aan Anderstaligen en Voor- en Vroegschoolse Educatie. In 2025 wordt deze lijn voortgezet en uitgebreid; we zetten dit jaar vooral in op preventieve en collectieve zorg op school, ook in samenwerking met gemeente Súdwest-Fryslân.

Onderwijsachterstanden
In 2023 is het nieuwe beleidsplan voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang vastgesteld door de gemeenteraad. Het speerpunt voor 2024 en 2025 is ouderbetrokkenheid. Daarnaast onderzoeken we samen met onze lokale partners hoe de doorgaande lijn kinderopvang-school-buitenschoolse opvang versterkt kan worden. Dit thema wordt daarnaast ook in de LEA besproken.

Programma Onderwijs, Overheid en Ondernemers (3O's) en programma On Stage
In 2023 is de gemeente samen met de schoolbesturen Voortgezet Onderwijs, de ondernemersverenigingen en het Doorstroompunt gestart met een aanvankelijk tweejarig project om leerlingen van het voortgezet onderwijs in contact te brengen met ondernemers. Doel is ervoor te zorgen dat leerlingen meer gericht een studie- en beroepskeuze kunnen maken door ze in contact te brengen met lokale ondernemers. Hierdoor lopen leerlingen later minder kans om uit te vallen. Voor ondernemers ligt de toegevoegde waarde in het aantrekken van nieuwe jonge arbeidskrachten. Dit project draaien we samen met de gemeente Súdwest-Fryslân.
Project On Stage loopt al langer en is een vergelijkbaar project maar dan specifiek gericht op VMBO-scholen. Dit project draaien we samen met de gemeenten Heerenveen en Weststellingwerf.

Beide projecten hebben inmiddels een structureel karakter gekregen en zijn daarmee programma's geworden.

Voor beide programma's worden in 2025 net als voorgaande jaren doe-dagen, beleefochtenden, gastlessen en bedrijfsbezoeken georganiseerd.
We gaan onderzoeken of de projecten verder kunnen worden uitgebreid.

Vervoer bewegingsonderwijs
Alle scholen voor primair onderwijs zijn wettelijk verplicht om twee lesuren van in totaal minimaal 90 minuten bewegingsonderwijs te verzorgen, voor alle leerlingen uit de groepen 1 t/m 8. Elk schooljaar wordt een nieuwe planning bewegingsonderwijs en bijbehorende planning vervoer bewegingsonderwijs op elkaar afgestemd. De vervoerskosten worden elk jaar per 1 januari geïndexeerd. Het gebruik van sportaccommodaties en het vervoer is toegenomen.

Doelstelling:

We investeren in betaalbare, moderne, duurzame en toekomstbestendige onderwijshuisvesting.

Onderwijshuisvesting
In januari 2025 heeft de gemeenteraad het uitvoeringsprogramma onderwijshuisvesting vastgesteld. Voor de programmajaren 2024 en 2025 zijn de volgende projecten opgenomen:

  • Basisschool De Klinker in Sloten
  • Basisschool Bloei in Terherne

Basisschool De Klinker Sloten
Het schoolbestuur heeft de gemeente gevraagd om als bouwheer op te treden. Hiervoor is een procesbegeleider aangesteld. Samen met het schoolbestuur wordt momenteel gewerkt aan het projectplan.

Basisschool Bloei Terherne
Het schoolbestuur treedt hier zelf op als bouwheer. De businesscase is vrijwel afgerond en wordt binnenkort voorgelegd aan het college. Verwacht wordt dat dit najaar een besluit kan worden genomen, waarna het project de volgende fase in kan gaan.

IKC Sint Nyk
In maart 2025 heeft het college ingestemd met het bouwplan en de begroting. De aanvraag voor de omgevingsvergunning is in behandeling. De laatste gesprekken met omwonenden zijn gevoerd en er is een inloopmoment georganiseerd voor ouders en omwonenden. Tijdens dit moment presenteerde de architect het ontwerp en konden vragen worden gesteld over de verkeerssituatie rondom de school. Na de zomervakantie werkt VVN samen met de scholen en omwonenden verder aan afspraken over de verkeersveiligheid.

Uitvoeringsprogramma 2025

Basisschool Haskerwiis in Oudehaske
Dit is het eerste project uit het uitvoeringsprogramma 2025, met start in 2026. Het startgesprek heeft inmiddels plaatsgevonden. Het schoolbestuur heeft aangegeven zelf bouwheer te willen zijn. Het voorbereidingskrediet is vastgesteld en het schoolbestuur stelt nu een projectplan op.

Leerlingenprognoses
Om de toekomstige huisvestingsbehoefte goed te kunnen bepalen is inzicht in de leerlingenaantallen essentieel. Op basis van de prognoses kan de ruimtebehoefte voor de komende jaren worden vastgesteld. Deze prognoses worden elke twee jaar geactualiseerd. In het najaar van 2025 worden nieuwe prognoses samengesteld. De uitkomsten hiervan worden meegenomen bij de lopende quick wins en de projecten die als eerste op de planning staan binnen het uitvoeringsprogramma.

Overlegstructuur
Naast de lopende projecten zijn er vier OOGO’s gepland. In deze overleggen, waaraan schoolbesturen en kinderopvangorganisaties deelnemen, worden de voortgang van de projecten en de uitvoeringsplanning bewaakt. Daarnaast worden de gezamenlijke doelstellingen uit het Integraal Huisvestingsplan (IHP) besproken.

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2025 09:40:21 met de export van 10/02/2025 09:37:56